Nilai Melayu secara adil: Raja Nazrin

KUALA LUMPUR: Sebarang kelemahan yang dimiliki orang Melayu tidak harus dirumuskan sebagai identiti nasional atau sifat monopoli bangsa Melayu, titah Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah.

Sebaliknya, baginda mahu orang Melayu dinilai secara adil dan bijaksana merangkumi semua aspek – sejarah, politik, masa dan budaya – supaya kekuatan yang ada dapat diperkukuh, manakala segala kelemahan boleh diperbaiki.

Bangsa Melayu, tegas baginda, perlu berwaspada supaya tidak terlalu cepat terperangkap dan begitu mudah mengulangi ungkapan negatif yang merendahkan martabat bangsa sendiri.

“Sedarlah! Apabila sesuatu bangsa memilih untuk merendahkan bangsanya sendiri, akan terbukalah jendela yang memberanikan bangsa lain untuk menghinanya. Lalu bangsa akan dipandang fakir dan adat budayanya bakal tersingkir.

“Apabila kekurangan begitu cepat ditafsirkan sebagai kelemahan, maka padi mula dikatakan lalang, beras pula disangka pasir,” titah baginda dalam ucaptama ‘Bangsa Melayu: Mencanai Minda - Membentuk Sikap’ di Kongres Pendidikan Melayu Kedua di sini semalam.

Raja Nazrin bertitah, hakikatnya budaya Melayu menganjur dan menyanjung sifat rajin. Ungkapan negatif yang terlalu kerap diulang-ulang boleh meracun jalan pemikiran hingga bangsa menjadi keliru.

Maruah bangsa wajib dipertahan dengan menyemai rasa bangga dan menanam semangat yakin kerana jika sesuatu bangsa mula berasa rendah diri, ragu-ragu akan kelebihan nya, bangsa itu akan dihinggapi penyakit lemah semangat, kurang usaha, rendah kedudukannya, hidup dalam suasana melarat, terjajah dan terhina.

Kerana itu, titah baginda, merendah, memperkecil dan memburukkan bangsa dengan ungkapan negatif, bukan kaedah yang sihat dalam hasrat membangunkan bangsa.

“Apabila ada di kalangan segelintir Melayu yang malas, ia tidaklah bermakna budaya Melayu menganjurkan unsur malas hingga diterima sebagai karakter nasional milik bangsa. Hakikatnya budaya Melayu menganjur dan menyanjung sifat rajin, manakala ungkapan `malas’ terdapat juga dalam pelbagai bahasa dan budaya.

“Keyakinan bangsa harus dibina, jiwa dimerdekakan dan diperkaya dengan nilai-nilai positif terutama dalam menghadapi persaingan di peringkat global yang memerlukan individu yang berfikiran terbuka serta memiliki minda yang inovatif, kreatif dan imaginatif,” katanya.

Raja Nazrin juga menekankan pentingnya persekitaran yang menghargai cetusan idea dan mengizinkan percambahan fikiran serta persekitaran yang menghormati orang berilmu sekalipun berbeza pendapat dan berlainan pandangan.

Titah baginda, walaupun tanah air milik Melayu ini telah dimerdekakan, ia tidak membawa erti jika bangsa Melayu masih dibentuk berjiwa abdi serta mindanya dicanai bersifat hamba.

Oleh itu, pemimpin Melayu harus memiliki keberanian dan kekuatan untuk melindungi bangsanya, memiliki wawasan untuk memajukan bangsanya serta arif mencipta ramuan yang dapat memberi kemenangan kepada bangsanya.

“Pemimpin Melayu juga harus bijak mengenal pasti bidang-bidang yang dapat memberi kelebihan kepada bangsanya, serta memperlihatkan keberanian, kekuatan dan ketegasan dalam menghadapi tekanan yang mahu menggugat ketuanan bangsa” titahnya.

Baginda kesal kerana agama Islam, yang berpengaruh dalam membentuk sikap dan mencanai minda bangsa Melayu, disalahguna dan dieksploitasi untuk politik dan tujuan lain yang tidak produktif sedangkan ia perlu diterokai sepenuhnya untuk pembangunan bangsa.

“Malang bagi bangsa apabila agama yang bertujuan menyatukan ummah, kini dipolitikkan dan mula menjadi pencetus kepada perselisihan dan pemisahan umat yang merugikan bangsa Melayu.

“Pendekatan berlandaskan agama perlu diolah dalam dimensi lebih luas dengan pendekatan melalui saluran agama yang perlu dikembangkan dan dilaksanakan secara lebih inovatif dan kreatif.

“Agama Islam mempunyai pengaruh sangat mendalam dalam kehidupan bangsa Melayu serta memiliki kuasa magnetik yang boleh menangkap emosi bangsa, namun kuasa dan kekuatan itu belum diterokai sepenuhnya,” titah baginda.

Raja Nazrin turut menyarankan agar istilah ulama diberikan takrif lebih menyeluruh, merangkumi golongan ilmuan dalam pelbagai disiplin dan dijadikan contoh teladan untuk memberikan inspirasi supaya minda Melayu terbuka lebih luas.

Pada masa yang sama, masjid dan surau yang mempunyai sejarah hubungan dengan kegiatan perkembangan ilmu melalui peranan sekolah pondok, perlu diberikan dimensi baru dan disesuaikan dengan pengajaran ilmu-ilmu kontemporari.

“Kandungan pengajian sekolah pondok memerlukan perekayasaan supaya sekolah itu dapat menjadi tapak semaian minda membantu menghasilkan golongan profesional, teknokrat dan saintis Melayu bagi melangsungkan agenda pendidikan pendidikan sepanjang hayat,” titah baginda.


#Alhamdulillah masih ada raja berjiwa rakyat!

Monday, March 28, 2005 at 2:48 PM

Masrouq reports that Aisha told him:

"We, the Prophet's wives, were gathered around him when Fatima walked towards us; by Allah her walk is exactly the same as that of the Messenger of Allah when he saw her, he greeted her by saying: `Welcome my daughter.' He then asked her to sit to his right or left. He then whispered something to her that caused her to cry; when he saw her sadness, he whispered something else to her which caused her to laugh. (When I saw this) I said to her: `The Messenger of Allah bestowed you with a special secret, yet you cry?'

When the Prophet left I exclaimed: "What did he whisper to you?"

Fatima answered: `I would not announce the secret of the Messenger of Allah!'

After the Prophet's death, I said to her: `I insist on you-by my right over you-to tell me (what he told you)!'

She said: 'Yes, I will tell you now. The first time he whispered to me, he told me that Gabriel used to review the Quran with him once a year, but this year he reviewed it twice. So, he said, I think the time of my departure is near. Therefore, fear Allah and be patient, for I will be a good (person) to proceed you.' Fatima added: `so I cried, as you saw. When he noticed my sadness, he once again said to me: 'Fatima, is it not satisfying to you to be theMistress of believing women (or the Mistress of the women of my Ummah)?"

Saturday, March 26, 2005 at 11:25 AM

Fatima The Gracious

During Khadija's last days, she was confined to bed. One day the Prophet of Allah (S) said to her:
"What you are encountering, is because of us Khadija; when you meet your peers send my Salam to them!"
Khadija questioned: "Who are they; O Prophet of Allah?"
He answered: "Maryam Bint Imran, Kalthum (Musa's sister), and Assia-Pharaoh's wife."
She then said: "May you live in harmony and have sons, O Prophet of Allah."
The Messenger of Allah used to say: "I was commanded to give Khadija the good news of a dwelling in Paradise made of brocade where there is neither clamoring nor strain." [1]
Ibn Al-Athir said that the brocade mentioned in this tradition, is palace-like hallow pearls.
Lady Khadija was once crying in the presence of Asma Bint Umais, who said to her:
"Why are you crying while you are the Mistress of all women, and the Prophet's wife, who will enter Paradise as he has said?"
Khadija replied: "l am not crying (for fear of death), rather, I am crying because every woman needs a close friend on her wedding night to tell her secrets to and help her in certain issues; Fatima is still very young and I am afraid that she will be alone on her wedding night!"
Asma said: "O my mistress, I vow to you, by Allah, that if I am alive then, I will take your place..."

Monday, March 21, 2005 at 2:22 PM

sibuk...sibuk...dan sibuk

Saturday, March 12, 2005 at 2:39 PM